חברת גרייט וול מוטורס (GWM) הסינית שנוסדה ב-1984, הכריזה ב-2016 על מותג יוקרה משלה בשם וואי (Wey).

דגמי WEY נקראים בסין לפי משקאות ממשפחת הקפה: לאטה, מוקה, מקיאטו, קפוצ'ינו. באירופה, שם משווק המותג מ-2021, ניתן להם השם 'קופי' ובצמוד לו מספר המציין את סדר ההצגה (ולא לפי גודל הרכב, למשל). באותה שנה הוצג בייצור דגם הפנאי הגדול קופי 01 ובנוסף לו ולקראת ייצור דגם פנאי קטן יותר, קופי 02

בישראל משווק מותג WEY על-ידי סמלת מדצמבר 2022, אז הושק כאן קופי 01. בשבוע הראשון של יולי הושק קופי 02.
 

הקשר, פרטים

קופי 02 הוא דגם פנאי קומפקטי החולק אותה רצפה עם קופי 01. בסיס הגלגלים הוא 274.5 ס"מ. אורכו 467 ס"מ, רוחבו 189 ס"מ וגובהו 173 ס"מ. נפח תא המטען של הרכב 362 ליטרים ומשקלו 2100 ק"ג.

וואי קופי 02 פרטים
צילום: אלי שאולי

כמו בקופי 01, גם בדגם זה יחידת הנעה היברידית-נטענת המורכבת מטורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר יחד עם המנוע החשמלי 362 כ"ס. בניגוד ל-01, ההנעה כאן קדמית ולא כפולה (גרסה כזאת מוצעת באירופה). לסוללה 34 קוט"ש והטווח החשמלי המוצהר 124 ק"מ.

דגם זה מוצע בשלוש רמות גימור: 'פרמיום' ב-240,000 שקלים, 'לקשרי' ב-270,000 שקלים ו'לקשרי SR' ב-279,000 שקלים. ב'לקשרי' שנבחן תאורת לד, חישוקי "20, מצלמות היקפיות ל-360 מעלות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גם מאווררים ומחוממים, מולטימדיה "14.6, תצוגה עילית, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, טעינה אלחוטית, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, מערכת שמע עם רמקולים של אינפיניטי, ריפוד אלקנטרה. בנוסף יצוינו סינון רעשים אקטיבי, חנייה אוטומטית, נסיעה לאחור לפי נסיעה קודמת.

וואי קופי 02 אבזור
צילום: אלי שאולי

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז, ניטור אקטיבי של שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה חוצה ובלימה, ניטור רכב מאחור, עמעום אוטומטי, התרעה עם פתיחת דלתות. 
 

עיצוב, נראות

העיצוב בבסיסו דומה לזה של קופי 01, לא מעט בזכות הסבכה הדומה, אבל התוצאה טובה פחות בגלל הפרופורציות שנוצרו עם ממדים קצרים בהרבה (ב-20 ס"מ) ומנגד הגבהתו ב-4 ס"מ. אלה, עם קורה C אנכית יותר, יוצרים רכב הנראה מגושם יותר. עם זאת, גם בגלל הסבכה ואותם קווים המאפיינים את הרכב, הוא נראה גדול ומרשים ביחס לדגמים רבים אחרים.

וואי קופי 02 עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג דומה אף הוא לזה שב-01, הקווים קלסיים ולא חדשניים והשינויים קלים (כמו זווית הקונסולה המרכזית). התוצאה הכוללת נעימה לעין, גם בזכות המבנה, לא מעט הודות לאיכות החומרים הטובה ולגוונים הנאים לעין, ואלה מועצמים בזכות גג הזכוכית הגדול. כמובן, האבזור העשיר מעשיר. 

כמקובל בעדת יוצאי סין עיקר סביבת הנהג נשלטת על-ידי הצג המרכזי הגדול ("14.6), וזה מקבל סיוע ויזואלי בדמות צג תחתון הגדול אף הוא ביחס ("9.2). מופע ההתעוררות, שכולל דגי קוי (Koi) השוחים בין הצגים, חביב אלא אם רוצים לצאת מהר לדרך ואז זה קצת מעיק.

וואי קופי 02 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

הצג המרכזי שולט במערכות הרכב, וכרגיל התפעול קל יותר בחניה מאשר בנהיגה. שפע התפריטים כולל גם שליטה בהתנהלות המנוע, בקשיחות ההגה, בבלימה הרגנרטיבית וכולם אינם חזקים מספיק. 

גם במערך המצלמות ההיקפיות מוצע שפע אפשרויות לבחירה, אלא שזה מתעורר יותר מדי פעמים עצמאית ואינו מציג תמיד תמונה ברורה. הצג התחתון אחראי על בקרת האקלים אבל מחייב תשומת לב בתפעול ובעיקר והסטת מבט מטה. שני הצגים סובלים לעיתים מהשתקפויות.

וואי קופי 02 מושבים קדמיים
צילום: אלי שאולי

המחוונים מבולגנים וקטנים מדי, וגם כאן וכמו בהרבה דגמים סיניים אחרים החיווי זעיר. כך למשל חיווי ירקרק זעיר מעל ספרות מחשב הדרך מיידע שהרכב עובר לנסיעה חשמלית. נכון, הטכנולוגיה אמורה להיות שקופה, ועדיין נחמד לדעת כשזה קורה.

באופן מוזר מד הסל"ד משולב בספרות מחשב הדרך והתצוגה שלו ספרתית וגם קטנה. מד טמפרטורה חיצונית יתווסף כמו ממשק קארפליי בעדכונים הבאים, וגם זה מנהג סיני מסורתי. נקווה שבאותה הזדמנות יטופל מערך האיתות שפעולתו והצליל שלו מעצבנים וגם בצליל ההתרעה להולכי רגל בנסיעה חשמלית איטית הנשמע מדי בתא הנוסעים.

וואי קופי 02 מערכת שמע
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה גבוהה וזה טוב, אך אינה מושלמת ממש כמו שדה הראייה שהיא מעניקה, בייחוד לאחור. מושב הנהג רך מדי וחסר כיוון לתמיכת הגב ומושב הנוסע אינו מתכוון לגובה.

המרחב מאחור מצוין והחומרים נעימים מאוד. פתחי המיזוג מוסיפים, אך אלה חסרים בקרת אקלים משלהם.

וואי קופי 02 מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי

מפתח הטעינה של תא המטען גדול, המבנה יעיל בזכות רצפה שטוחה, אך הנפח שלו (362 ל') בצד הקטן של הסקלה, והוא חסר צמיג חלופי.

וואי קופי 02 תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

לקופי 02 הנעה היברידית-נטענת המבוססת על מנוע טורבו-בנזין המייצר 201 כ"ס (6000-6300) סל"ד ו-32.6 קג"מ (1500-4000 סל"ד), ואליו חובר מנוע חשמלי המנפק 161 כ"ס ו-33 קג"מ; החשבון הסופי מרשים: 362 כ"ס ו-51 קג"מ. התיבה היא דו-מצמדית עם תשעה הילוכים וההנעה כאמור קדמית. כל אלה מסדרים לרכב האצה של 6.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 230 קמ"ש.

הביצועים טובים מאוד ובכל מצב, כך שהרכב יכול לשמר קצב גבוה גם תחת עומס ולסגור עקיפות יעילות גם בתנאים מכבידים. עם זאת, היציאה הראשונית מהמקום אינה חדה, וגם בהאצות ביניים, כאשר נדרשת הורדת הילוך, התגובה מעט מושהית. לבקרת היציבות חלק במשחק, מכיוון שהיא נכנסת לא מעט לפעולה בגלל הקושי של הצמיגים הקדמיים להתמודד עם שפע המומנט, כאשר זה של המנוע החשמלי משוגר כבר בסל"ד ממש נמוך. בנסיעה בהנעה חשמלית בלבד, הרכב יכול להגיע למהירויות כביש 6 וגם יותר.

וואי קופי 02 ביצועים
צילום: אלי שאולי

כאמור, לרכב סוללה גדולה יחסית לכזה עם 34 קוט"ש לטווח מוצהר של 124 ק"מ והספק הטעינה המהירה, עניין נדיר בז'אנר, הוא 50 קילוואט. בניגוד למקובל, הנתון הזה תואם היטב את המבחן בפועל, ולמרות יום חם, הטווח בנסיעה חשמלית בלבד היה 120 ק"מ שהושגו ללא כל קושי. עם ממוצע נסועה יומי של 45 ק"מ, המשמעות היא תנועה בחשמל בלבד ללא טעינה למשך יומיים וחצי. 

צריכת הדלק לאחר 400 ק"מ בתוואי מגוון ובתנאים מכבידים הייתה סבירה בהנעה היברידית, 10.1 ק"מ/ל' והיא לא הצטיינה ללא הסיוע החשמלי, 7.1 ק"מ/ל'. גם בנסיעה רגועה, וללא סיוע חשמלי הצריכה הייתה 11.6 ק"מ/ל'. 

אותה טעינה מהירה מאפשרת להביא את הסוללה מ-50% (כך קיבלנו אותה) ל-100% ב-40 דקות. קצת הפריע שאת משך הטעינה הצפוי (הצג ניבא שעה) רואים רק במצב חצי מותנע.

וואי קופי 02 טעינה, טווח וסוללה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה טובה לרוב בזכות כיול רך של המתלים. בעיר, אלה סופגים היטב שיבושים קטנים וגם בינוניים, אם-כי הגדולים שביניהם מורגשים מדי. מחוצה לה נוחות הנסיעה טובה יותר בזכות ספיגת שיבושים טובה יותר במהירויות גבוהות, אך ריסון חסר מוצא ביטוי בכביש גלי. כאן יצוין כי הצמיגים, 235/50-20, עם דופן לא גבוהה, אינם תורמים הרבה מצדם לספיגת המהמורות. 

בנסיעת שבילים, הרכב נעים יחסית כל עוד אלה ידידותיים, אך מעבר לכך – עם שינויי גובה, אבנים לרוב – הרכב אינו מפגין חוסר מבני.

וואי קופי 02 נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

פעולת מנוע הבנזין נעימה ומוחרשת היטב, רעשי הכביש לעיתים נשמעים מדי ובשבילים נשמעת מדי פעולת המתלים. 

המעבר מהנעה כפולה ב-01 לקדמית ב-02 משמעותי בכל הקשור להתנהלות הרכב. אותו מומנט רב מאוד מאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים וגורר התערבות תכופה של בקרת היציבות הפוגעת בהתקדמות רציפה. בנוסף, אותו כיול רך יחסית יחד עם ריסון שאינו מתעלה מביאים לכך שרכינת המרכב והתנודות בשינויי כיוון מורגשים מדי ומדגישים גם את משקל הרכב (כאמור, 2.1 טון). ובקיצור: לא זה הרכב לנהיגה בקצב גבוה בכביש מפותל.

וואי קופי 02 צמיגים וחישוקים
צילום: אלי שאולי

ההגה קל מדי, אך ההפניה ברורה לנהג. הבלמים, החסרים בדיוק ובעוצמה נדרשת, גם הם אינם מוסיפים ליכולת בנהיגה החורגת מהתנהלות רגילה. 

במפרט הבטיחות תיקון הסטייה אגרסיבי מדי, בקרת השיוט האדפטיבית חסרה דיוק ועקביות, ונטיית המערכות להפריז בהתרעות קוליות (ביחוד בעיר) מעייפת.

וואי קופי 02 סמל
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

WEY קופי 02 הוא רכב פנאי שהופעתו נוכחת גם אם אינה מתעלה בעיצובה. בסביבת הנהג איכות חומרים וביצוע מכובדת, אבזור עשיר ביותר, והמרחב מאחור טוב. הביצועים שהוא מעניק טובים ביותר, נוחות הנסיעה טובה לרוב וכך גם איכותה. מנגד, הנדסת האנוש בינונית, תא המטען קטן, כישורי התנועה בשטח אינם מתעלים ובעיקר והיכולת הדינמית נפגעת בגלל השילוב של תפוקה רבה מאוד של חטיבת הכוח והנעה קדמית בלבד. 

ויש לו טווח נסיעה מרשים בהנעה חשמלית בלבד – יעיל ביותר, כפול בפועל מזה של המתחרים האחרים, כזה המנטרל כל חרדת טווח בכלל ומאפשר שתי טעינות לנסיעה חשמלית בלבד בשבוע שלם.

וואי קופי 02 סמל
צילום: אלי שאולי

מחירו של הרכב הנבחן כאמור 270,000 שקלים, ומבלי להיכנס לעניין ההגדרה של WEY כמותג יוקרה – הוא קרוב לדגמים קטנים ממנו בתחום העממי (פיג'ו 3008 למשל), זול מכזה בתחום היוקרה (DS7 לדוגמא), וכמעט ליד כזה יוקרתי אך קטן ממנו (וולוו XC40 כאפשרות). 

בהשוואה, פעולתו רהוטה פחות, אך הוא מאובזר מאוד וכאמור מעניק טווח נסיעה חשמלי מרשים ויעיל. עם זאת, ובהשוואה לקופי 01, הגדול בהרבה, שיכולותיו טובות ממנו לא מעט בזכות ההנעה הכפולה (והביצועים מרשימים אפילו יותר), עולה כי דווקא האח הגדול מציע תמורה טובה יותר, מכיוון שזה עולה רק 30,000 שקלים יותר.

וואי קופי 02 סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי